مکعب جادویی

گروه نرم افزاری مکعب جادویی

مکعب جادویی

گروه نرم افزاری مکعب جادویی

مکعب جادویی

درآمد و مالیات بر درآمد در آلمان

يكشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۴۱ ب.ظ

 

درآمد در آلمان بنا به شغلی که دارید و ایالتی که در آن هستید، متفاوت است. در سایت مرجعی به آدرس www.gehaltsvergleich.com میتوانید میزان تقریبی درآمد هر شغل را بسته به ایالت آن محاسبه و مشاهده کنید.
در آلمان یک حقوق پایه به نام Grundlohn وجود دارد که بنابر قرارداد با کارفرما یا تعرفه‌ی صنف آن کار پرداخت میشود. به علاوه ی این حقوق پایه، اضافه کاری ها و مشتقاتی که به آن افزوده میشود تبدیل به حقوق کل یا Bruttolohn میشود. در این کشور حقوق خالص را Nettolohn می‌نامند که با احتساب کسورات و … به دست می‌آید.
مواردی که شامل افزایشها و کسورات حقوق میشوند در فیش حقوقی قابل مشاهده اند و دانستن این موارد برای مهاجرت به آلمان، خصوصاً مهاجرت کاری به آلمان لازم است:

افزایش حقوق در آلمان به سه دسته ی Zulagen ، Zuschlägen و Zuwendungen تقسیم میشوند که هرکدام دارای زیر شاخه هایست.

دسته ی اول یا Zulagen:
o مشاغلی خواهان قدرت بدنی بالا
o مشاغل پرخطر و سخت
o کاری که مرتباً با وضعیتهای آب و هوایی گرم، سرد و مرطوب در ارتباط باشد
o مشاغلی که در آنها عدم امنیت جانی موج میزند
و بسیاری دیگر از این دست مشاغل که در این دسته قرار میگیرند.

دسته ی دوم یا Zuschlägen:
o فوق العاده اضافه کاری
o فوق العاده شب کار
o فوق العاده کار در روزهای کاری
و شغلهای دیگری که در این بخش طبقه بندی میشوند.

دسته ی سوم یا Zuwendungen:
o هدیه های مناسبتی مانند سالگرد تاسیس محل کار
o هدیه کریسمس
o فاندها و کمک هزینه های تعطیلاتی
o هدیه تولد
و مواردی از این قبیل که دسته ی سوم را تشکیل میدهند.


کسورات هم مانند افزایش حقوقها اسامی و توضیحات متفاوتی دارند:


• Lohnsteuer
مهمترین مالیات در آلمان، مالیات بر درآمد است که همه موظف به پرداخت آن هستند اما برای افراد مجرد با درآمد سالانه کمتر از ۹۱۶۹ و افراد متاهل که درآمدشان کمتر از ۱۸۳۳۸ معافیت مالیاتی یا steuerbefreiung در نظر گرفته شده است.
مقدار مالیات بر درآمد در آلمان از ۱۴ تا ۴۲ درصد متغیر است. افراد مجردی که درآمدی بیش از ۲۵۴٫۴۴۷ دارند و متاهلینی که بالاتر از ۵۰۸٫۸۹۴ در سال درآمد داشته باشند، باید این سقف مالیاتی یا Der Spitzensteuersatz را پرداخت نمایند.

 

• Solidaritätszuschlag
مالیات همبستگی (با شرق آلمان) که از سال ۱۹۹۱ و بعد از اتحاد دوباره ی آلمان غربی و شرقی در دستور کار دولت قرار گرفت و ۵٫۵ درصد مالیات بر درآمد برای این بخش در نظر گرفته شده است. در این نوع از مالیات استثنایی وجود دارد که اگر مالیات بر درآمد کمتر از ۸۴ یورو باشد، نیازی به پرداخت مالیات همبستگی نیست.

 

• Kirchensteuer
این نوع از مالیات برای کلیسا و کسانی که عضو کلیسا هستند، تخصیص داده شده که ۱۵٫۳ درصد مالیات بر درآمد را شامل میشود. در این مالیات هم استثنایی قائل شده اند اما فقط برای ایالات بادن-وورتمبرگ و بایرن. در این ایالات مالیات کلیسا کمتر و ۸ درصد از مالیات بر درآمد را شامل میشود. این مالیات برای هزینه های خود کلیسا مانند بازسازی، امورات خیریه، حقوق پرسنل و … پرداخت میشود.

 

• Krankenversicherung
بیمه سلامت در آلمان برای تمام ساکنین آلمان چه بیکار و چه کسانی که داری کار هستند، اجباریست. این بیمه هزینه‌ای برابر با ۱۴٫۶ کل درآمد است اما نیمی از آن را خود فرد و نیمی دیگر را کارفرما میپردازد. در واقع متقاضی موظف به پرداخت ۸٫۴ درصد با احتساب ۱٫۱ درصد از هزینه ی شرکتهای بیمه، است.

 

• Rentenversicherung
یکی دیگر از کسورات، بیمه بازنشستگی است که ۱۸٫۷ درصد از کل درآمد را شامل میشود. این نوع از بیمه هم به صورت ۵۰/۵۰ بین کارفرما و کارمند تقسیم میشود و فرد فقط باید ۹٫۳۵ درصد آن را بپردازد.

 

• Pflegeversicherung
بیمه مراقبت و نگهداری برای مواقعی لازم است که بیمه سلامت هزینه های بیمار را تقبل نکند. در آلمان هر بیمه‌ی سلامت خدمات خاصی را ارائه میدهد که گاهی وضعیتی پیش می‌آید و از مرز خدماتی بیمه سلامت خارج میشود و در آن زمان بیمه مراقبت و نگهداری، پشتوانه ی خوبیست. طبق روال، هزینه ی این بیمه هم بین کارمند و کارفرما تقسیم میشود که ۲٫۵۵ درصد است. نکته ای که وجود دارد این است که افراد بالای ۲۳ سال باید نیم درصد بیشتر برای این بیمه بپردازند.

 

• Arbeitslosenversicherung
بیمه ی بیکاری که برای افرادی با درآمد بالای ۴۵۰ دلار است و این افراد باید ۱٫۵ درصد از کل درآمد را به این بیمه اختصاص دهند تا در هنگام بیکاری بتوانند از آن استفاده کنند. کل مبلغ پرداختی ۳ درصد است که نیمی از آن را کارفرما میپردازد.

 

میزان مالیات در آلمان فقط به درآمد بستگی ندارد و عواملی همچون وضعیت زندگی نیز در آن دخیل است. به طور مثال مجرد یا متاهل بودن، پارتنر یا ازدواج کرده، مادر یا پدر تنها با بچه و … تمام این عوامل در اینکه فرد برای کدام گروه مالیاتی آلمان دسته بندی شود، موثرند. این گروه‌ها که شش تا هستند، در ادامه گفته خواهند شد:

  •  گروه اول:
    _ مجرد ها در صورتی که پدر یا مادر مجرد نباشند
    _ متاهلینی که همسرشان خارج از کشور است
    _ مطلقه باشند
    _ کسانی که بصورت جدا از همسرشان زندگی میکنند
  •  گروه دوم:
    پدران و مادران مجردی که با فرزندان خود زندگی میکنند و شامل معافیت مالیاتی خاص خود هستند.
  •  گروه سوم:
    شخص متاهلی که همسرش شغلی ندارد یا حقوق بسیار پایینی دریافت میکند.( همسر این شخص در گروه ۵ قرار میگیرد)
  •  گروه چهارم:
    متاهلینی که هردو شاغلند و درآمدشان نزدیک به هم است، در این گروه قرار میگیرند.
  •  گروه پنجم:
    همسر فردی که در گروه سوم است، در این دسته قرار میگیرد(حقوق بسیار پایین یا بیکار)
  •  گروه ششم:
    کسانی که بیشتر از یک شغل یا منبع درآمد دارند. به اصطلاح چند شغله هستند.

 

والدین مجرد و متاهلینی که فرزند دارند، حد معینی از معافیت مالیاتی را خواهند داشت به این صورت که برای هر فرزند حدود ۷٫۳۵۶ یورو در سال می باشد. والدین مجرد ( گروه مالیاتی ۲) و متاهلین گروه چهارم مالیاتی از کل معافیت مالیاتی بهرمند می شوند اما متاهلینی که یکی از آنها در گروه سوم و یکی در گروه پنجم قرار دارد، فقط از نصف این معافیت یعنی ۳٫۶۷۸ یورو سود میبرند. همچنین کسانی که کمتر از ۴۵۰ دلار در ماه درآمد آنهاست از پرداخت مالیات معافند.

 

منبع: درآمد و مالیات بر درآمد در آلمان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی